7 Wonders

Apmeklējot galda spēļu saietus šeit (Jorkā), katru reizi cenšos izspēlēt kaut ko, ko nekad neesmu izmēģinājis. Tagad, kad kluba vadītājs atgriezies no Esenē rīkotās izstādes “Spiel 2011” (viesautora reportāžu varēsiet sagaidīt tuvākajās nedēļās), paplašinot savu un kluba spēļu izvēli par kubikmetru, nespēlētu spēļu izmēģināšana ir izvirzījusies priekšplānā vēl jo vairāk. Tomēr, kad starp “Masters of Commerce” un “Strasbourg” sadzirdēju piedāvājumu izspēlēt “7 Wonders”, nespēju atteikties, lai gan septiņi pasaules brīnumi pēdējā gada laikā būvēti neskaitāmas reizes. Un tas nav nekāds brīnums, jo vēl pavisam nesen uzskatīju “7 Wonders” par vienu no savām visu laiku mīļākajām spēlēm.

"7 Wonders" kaste

“7 Wonders” ir kārtējā izklaide, kas piemērota iesācējiem visās tās izpausmēs. Tā pielāgojama visdažādākajam spēlētāju skaitam (3 – 7), apgūstama pārdesmit minūtēs un tikpat ilgā laikā arī izspēlējama. Bet, kā parasti – par visu pēc kārtas.

Manuprāt, ja aplūkojam saistību starp spēļu mehānikām un to dizainu, kāršu spēlēm ir vislielākais potenciāls uzlabot savu dizainu, izmantojot skaistu mākslu. Protams, ne visas spēles to izmanto (sk. Commands and Colours: Ancients neestētiski funkcionālās kārtis), tomēr šāds potenciāls nav noliedzams. Un “7 Wonders” šo potenciālu izmanto.

Spēle satur trīs kavas ar dažādām antīkās pasaules ēkām, raktuvēm un darbnīcām. Katra kārts ir noformēta veidā, kas atsauc atmiņā ilustrēto enciklopēdiju sadaļas par grieķu mītiem un seno Ēģipti, vienlaikus netraucējot spēlētājam uztvert visu nepieciešamo informāciju – katras kārts cenu, kategoriju un nozīmi. Lai gan pieejamās kārtis savu funkciju veidā ir gandrīz tikpat dažādas kā “Race for the Galaxy”, “7 Wonders” ikonas šķiet vieglāk un intuitīvāk uztveramas, ļaujot spēlētājiem atteikties no paskaidrojošās palīglapiņas jau pēc pāris spēlēm.

Spēles sastāvdaļas - trīs kāršu kavas, pasaules brīnumu laukumi, uzvaras punktu un naudas žetoni

Bez kārtīm “7 Wonders” var atrast arī septiņus tikpat jauki noformētus un funkcionālus spēlētāju laukumus, kas katrs veltīts vienam pasaules brīnumam, kā arī pieklājīgu daudzumu žetonu – jau tik pierastos uzvaras punktus un monētas. Esmu saskāries ar vairākiem šīs spēles izdevumiem, tomēr priekšroku dodu otrajam – lai gan tajā nav pirmā izdevuma koka monētas, kartona valūta šķiet tikpat ērta un spēles kaste ir ievērojami ērtāka. Līdzīgi kā ar “Ticket to Ride”, “7 Wonders” otrā izdevuma iepakojumā ir vieta it visam – gan atsevišķi nodalījumi žetoniem, gan ērti padziļinājumi, kas paredzēti trim kāršu kavām, ļaujot spēli gan ātri novākt, gan uzstādīt.

Un, kad spēle uzstādīta un spēlētāji apguvuši visai skaidri uzrakstītos noteikumus, “7 Wonders” var sākties. Katrs spēlētājs pārstāv vienu no antīkās Vidusjūras reģiona pilsētām – pasaules brīnumu mājvietām, kas sacenšas savā starpā, lai trīs laikmetu gaitā iegūtu pēc iespējas lielāku varu un prestižu, kas “7 Wonders” pieņem uzvaras punktu veidolu.

Spēles kaste un noteikumi

Katrs spēles laikmets sākas ar septiņu kāršu izdali katram spēlētājam. Spēlētāji vienlaicīgi izvēlas vienu no šīm kārtīm, ko vēlas izspēlēt, reizē atklāj šo kārti un visbeidzot padod atlikušās kārtis savam blakussēdētājam. Tas, savukārt, izdara izvēli no atlikušajām sešām kārtīm, padodot atlikumu tālāk. Katrs laikmets turpinās, līdz katrs spēlētājs izdara izvēli no tikai divām kārtīm, atlikušo novietojot nosviesto kāršu kaudzītē.

Katru kārti var izspēlēt vienā no trim veidiem: nosviest to, iegūstot nelielu daudzumu zelta, ieguldīt to savā brīnumā (ja to ļauj resursi) vai – pats galvenais – uzbūvēt uz kārts attēloto ēku, kas pilsētai sāk nest kādu labumu. Brūnās un pelēkās kārtis uzlabo pilsētas ražošanu, sniedzot spēlētājiem pieeju dažādiem resursiem, kas var būt nepieciešami, lai izspēlētu citas kārtis – no kokmateriāliem līdz stiklam. Zilās kārtis apzīmē pilsētas kultūras izaugsmi, gluži vienkārši dodot spēlētājam uzvaras punktus.

Babilonijas pilsēta spēles beigās

Dzeltenās kārtis uzlabo pilsētas tirdzniecības institūcijas, ļaujot spēlētājiem iegūt vairāk zelta vai arī ietaupīt to. Šeit jāpiemin viens no patīkamākajiem spēles elementiem – tirdzniecība. Katrs spēles dalībnieks, attīstot savu pilsētu, var izmantot ne tikai savus, bet arī savu kaimiņu – pa labi un pa kreisi sēdošo cilvēku – resursus, protams, samaksājot par izmantotajām precēm.

Kaimiņu attiecības ir svarīgas arī sarkano kāršu gadījumā – katra laikmeta beigās tiek salīdzināts blakus sēdošo spēlētāju militārais spēks, kas atrodams uz sarkanajām kārtīm, piešķirot uzvarētājiem un atņemot zaudētājiem uzvaras punktus.

Visbeidzot, zaļās zinātnes kārtis un violetās ģildes ļauj spēlētājiem iegūt punktus – attiecīgi vai nu cenšoties savākt dažādu zinātnisku institūciju kombinācijas, vai piešķirot punktus par spēlētāja kaimiņu panākumiem.

Trīs spēlētāju spēle mirkli pirms spēles beigām (Giza koncentrējusies uz kultūras attīstību, kamēr Efēza un Babilonija sacenšas zinātniskajā attīstībā)

Tieši šī kāršu kategoriju dažādība ir galvenais iemesls spēles stratēģiskajai bagātībai. Lai gan tā ir tālu no bezgalīgas, “7 Wonders” spēlētājiem ir iespēja eksperimentēt, paļaujoties tikai uz tirdzniecību ar kaimiņiem un nebūvējot resursus pašam / fokusējoties tikai un vienīgi uz zinātni / cenšoties kompensēt savas pacifistiskās civilizācijas sakāves karā ar kultūras pieminekļiem.

Tomēr ir jāatzīst, ka brīdī, kad izmēģināts viss, spēle kļūst mazliet apnicīga. Šo apnikumu var pastiprināt citādi pozitīvais fakts, ka “7 Wonders” pēc būtības nemainās, mainot spēlētāju skaitu. Gan trijatā, gan sešatā spēlējot, gājienus visi spēlētāji izdarīs vienlaikus un katras pilsētas stratēģija būs lielākoties atkarīga tikai no tās diviem kaimiņiem.

Omulīgs četru spēlētāju "7 Wonders" spēles vidū

“7 Wonders” var iekarot sirdis ārkārtīgi vienkārši un ātri. Ar savu vizuālo krāšņumu un pievilcību, ar eleganto spēles mehāniku, ar daudzajām stratēģijām. Tomēr nevietā būtu cerēt, ka tā noturēs jūsu mīlestību ilgāk par gadu – rutīna un situāciju atkārtošanās kļūs pārāk uzkrītošas. Tomēr, skatoties uz “7 Wonders” saņemto “Kennerspiel des Jahres” apbalvojumu, nešaubos, ka šis gads būs ārkārtīgi skaists, it īpaši, ja spēļu pasaulē esat jaunpienācējs.

7 Wonders internetā:
 http://boardgamegeek.com/boardgame/68448/7-wonders
http://www.rprod.com/en/7WONDERS.html 

4 thoughts on “7 Wonders

  1. “Tagad, kad kluba vadītājs atgriezies no Esenē rīkotās izstādes “Spiel 2011” (viesautora reportāžu varēsiet sagaidīt tuvākajās nedēļās)” …
    nez, kapēc jāsola, ja nevar izdarīt

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s