Commands and Colors: Ancients

Kastes ilustrācija

Kara galda spēļu mīļotāji, manuprāt, ir dalāmi divās lielās grupās. Vieni izspēlē vēsturiski precīzas kaujas un kampaņas četru diennakšu garumā, apkraujoties ar cīņas rezultātu tabulām un satraucoties par pusmiljonu dažādu rādītāju, sākot ar bataljonu munīcijas krājumiem un beidzot ar politisko stabilitāti valstī. Tas viss, lai iegūtu stratēģiskas priekšrocības.

Otra grupa bīda zaldātiņus, met kauliņus un izspēlē kārtis. Tas viss, lai vienkārši vinnētu.

Par spīti dažādiem elegantiem sīkumiem un noteikumu samezglotībai ‘Commands and Colours: Ancients’ ir otrās grupas spēle, pie tam – diezgan patīkama.

Šī divu spēlētāju spēle piedāvā abiem sāncenšiem izspēlēt krietnu daudzumu antīkās pasaules cīņu, liekot uzsvaru uz Pūniešu karos notikušajām sadursmēm starp Romu un Kartāgu. Piedāvāto cīņu sarakstā ir gan traģiskā romiešu sakāve pie Kannām (216. g.p.m.ē.), gan Hanibālam liktenīgā cīņa pie Zamas (202. g.p.m.ē.), bet – par visu pēc kārtas.

Kārtis, topogrāfisko veidojumu lauciņi, metamie kauliņi un karotāju figūriņas

Pirmie iespaidi par šo spēli gandrīz katram spēlētājam sāksies ar mazliet naivo spēles vāku, kas stāsta par to, ka ‘tagad Tu esi komandieris!’, un sola ’15 episkas kaujas starp Romu un Kartāgu’. Tas, ko spēles vāks nesola, ir 345 jauki nostrādāti dažādu izmēru koka klucīši, kam lemts pārtapt par kājniekiem, kavalēriju, ziloņiem un karavadoņiem ar uzlīmju palīdzību. Šis jāuztver kā brīdinājums tiem, kas vēlas iegādāties spēli un mesties to spēlēt turpat uz vietas: lai uzklātu apmēram 700 uzlīmes (katra klucīša abās pusēs), būs nepieciešamas pāris mierpilnas un klusas stundas, kā arī pincete. Tomēr, kad uzlīmju uzklāšanas darbs ir beidzies, gandarījums, izmantojot patīkamos un ērtos karotāju kauliņus, ir vēl jo lielāks.

Šādus atzinības vārdus par kvalitāti gan nevaru pieminēt, ja jāraksta par spēles laukumu un kasti. Tieši otrādi – šie spēles elementi ir vieni no nepatīkamākajiem manā galda spēļu pieredzē. Laukums ir gatavots no ļoti plāna kartona un, lai to līdzeni piegludinātu pie galda, būs mazliet jānopūlas. Spēles mīļotāji iesaka iegādāties akrila stikla plāksni, ko pārklāt pār spēles laukumu, tomēr šāds risinājums prasa pārāk daudz no vienkārša spēlētāja, kas tikko pavadījis divas stundas, līmējot uzlīmes.

Spēles kaste savā neērtumā neatpaliek, jo nepiedāvā nekādus risinājumus, kā atdalīt dažādos karotāju kauliņus viens no otra. Ja nevēlaties doties uz mājlietu veikalu un iegādāties hobijiem paredzētu kastīti ar nodalījumiem (sk. attēlu), pirms katras spēles var nākties atlasīt no 345 kauliņiem to simtu, kas jums būs nepieciešams šoreiz.

Pārējās spēles detaļas – topogrāfisko veidojumu lauciņi un kārtis -, lai gan nav pārāk vizuāli pievilcīgas, pilda paredzētās funkcijas pieklājīgi.

Spēles noteikumi, scenāriju grāmata un spēlētāju palīgmateriāli, kā arī papildus iegādāta kastīte kauliņu uzglabāšanai

Spēles process sevī apvieno jaukākās sarežģīto spēļu un vienkāršo spēļu pazīmes. Spēles pamatmehāniku (ar ko kļuvis atpazīstams C&C veidotājs Ričards Borgs) var apgūt pāris minūtēs: spēlētāji pamīšus izspēlē kārtis, ar tām dodot pavēles savām vienībām vienā no trim kartes sektoriem. Vienības, kas saņēmušas pavēles, pārvietojas pa karti un / vai iesaistās cīņās ar pretiniekiem, metot kauliņus.

Tomēr tas, ka spēlē iekļautās kareivju vienības ir visdažādākās – gan dažāda bruņojuma kājnieki, gan kavalērija un pat kara ziloņi -, nozīmē, ka nāksies padomāt, pirms izdot pavēli par tiešu triecienu. Vienību atšķirības pārvietošanās ātrumā un cīņas spēkā (cīņas metamo kauliņu skaitā) liek spēlētājiem mēģināt apiet savas armijas trūkumus un izmantot tās priekšrocības, cenšoties ievilināt oponentu slazdos. Arī noteikumi, kas uzsver līdera lomu un piešķir papildus drošību vienībām, kas novietotas rindā ar citiem karotājiem, dod spēlētājiem papildus iespējas pārdomāt savu taktiku un rada autentiskuma sajūtu*.

Kartāgieši uzglūn romiešiem no slēpņa pirms Kastulo kaujas

Visi šie noteikumi ir ērti un ar piemēriem izskaidroti noteikumu grāmatā, bet visbiežāk nepieciešamās noteikumu detaļas ir aprakstītas pārskatāmās spēlētāju palīglapās.

Spēles scenāriju grāmatā ir aprakstītas piecpadsmit vēsturiskas kaujas, bet internetā un paplašinājumos pieejami vismaz vēl pāris simti, ļaujot spēlētājiem bez garlaikotības pārspēlēt spēli krietnu daudzumu reižu. Arī tas, ka kaujas ir asimetriskas un vēsturiski uzvarošā puse saglabā savas priekšrocības arī spēlē, piešķir to pašu kauju pārspēlēšanai svaiguma sajūtu, ja spēlētāji izvēlas mainīties pusēm.

Ja mazliet interesējaties par antīko pasauli un jums labpatiktu pavadīt kādu stundu – pusotru, izmisīgi cīnoties ar likteni, metot kauliņus un / vai cenšoties pierādīt savu teoriju par to, kā Hanibāls varēja uzvarēt cīņā pie Zamas laukiem, šī spēle ir jums piemērota. Savukārt, ja neciešat to, ka jūsu lielisko stratēģiju satriec pīšļos pāris neveiksmīgi kauliņu metieni pēc kārtas – izvairieties no ‘Commands and Colors: Ancients’.

Romieši gatavojas izlauzties cauri kartāgiešu aplenkumam

Visbeidzot, ja esat iesācējs spēļu pasaulē, kas nevēlas pievērst uzmanību atšķirībām starp vieglajiem kājniekiem un leģionāriem, varat saņemt šo pašu spēli ar ievērojami vienkāršākiem noteikumiem un patīkamākām sastāvdaļām, iegādājoties Ričarda Borga ‘Memoir ’44’.

* Pūniešu karu laikos cīņas visbiežāk norisinājās karotāju rindām saduroties un cenšoties pārlauzt oponenta līniju.

Commands and Colors: Ancients internetā:
http://www.ludo.lv/products/product/988
http://boardgamegeek.com/boardgame/14105/commands-colors-ancients
http://www.ccancients.net/ 

One thought on “Commands and Colors: Ancients

  1. Atpakaļ ziņojums: Memoir ’44 | GALDA SPĒLES

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s