Twilight Struggle

Kastes ilustrācija

Turpinot iet pa ‘Puerto Rico’ apskatā iesākto ceļu, atkal apskatīšu vienu no BoardGameGeek visaugstāk novērtētajām spēlēm, šoreiz pievēršoties pirmajai vietai – ‘Twilight Struggle’, jo īpaši tāpēc, ka drīzumā Rīgā sāksies pirmais šīs spēles čempionāts Latvijā. Runājot par šo spēli, ik pa laikam ir nācies paskaidrot, ka tai nav nekādas saistības ar Stefānijas Meijeres stāstu sēriju un (cerams) ka šīs spēles pozīcija BGG topā nav sajūsminātu Roberta Patinsona faņu panāktas piecpadsmit minūtes slavas.

Galda spēle ‘Twilight Struggle’ visās izpausmēs ir diezgan tālu no slavenās vampīrsāgas. Tā ir 2005. gadā izdota divu spēlētāju spēle, kas ataino vēsturisko sacensību starp ASV un PSRS Aukstā kara laikā. ‘Twilight Struggle’ ietvaros abi spēlētāji cīnās par savas varas nostiprināšanu, ar izspēlētu kāršu palīdzību sponsorējot apvērsumus un sev labvēlīgus režīmus, izplatot savu ietekmi un ierobežojot sava oponenta panākumus, vienlaikus cenšoties nenonākt līdz kodolkaram.

Spēles laukums piektā gājiena vidū

Pirmais no spēles elementiem, kas nāk prātā izdzirdot ‘Twilight Struggle’ nosaukumu, ir spēles pamatīgais laukums. Fakts, ka tas ir tipiska rakstāmgalda lielumā, ir vienlaikus patīkams un problemātisks, jo, lai gan laukums ir plašs un nav jābaidās ar katru neveiklo darbību izjaukt spēles žetonu izkārtojumu, spēlei ir nepieciešams daudz vietas. Vietas trūkums var sagādāt raizes arī tāpēc, ka uz laukuma nav paredzēta vieta ne spēles kāršu kavai, ne arī visai lielajam ietekmes žetonu krājumam. Tomēr, ja esat šai problēmai sagatavojušies un atraduši piemērotu vietu spēlei, spēles sastāvdaļas ir kvalitatīvi izstrādātas, ērtas un izturīgas.

Gan uz spēles laukuma redzamā pasaules karte, gan uz kārtīm aplūkojamās fotogrāfijas padara šo spēli par vizuāli pievilcīgu un pat mazliet atmosfērisku, liekot domāt par nopietniem vīriem piesmēķētās Kubrika ‘kara istabās’. Sarkanie sirpji un āmuri, kā arī amerikāņu zilās zvaigznes, kas redzamas uz ietekmes žetoniem, ir visai vienkāršas, tomēr lieliski pilda savu funkciju, reizē ilustrējot gan situāciju uz spēles laukuma, gan arī galēji novienkāršoto Aukstā kara duālismu: šī Francijas valdība ir komunisti, bet šī Argentīnas hunta – ASV draugi. Trešo spēku gluži vienkārši nav.

Spēles kārtis, metamie kauliņi un ietekmes žetoni

Lai gan nevaru pārāk objektīvi vērtēt ‘Twilight Struggle’ noteikumu izklāstu, jo, kad to lasīju, jau biju spēlējis līdzīgu spēli, ‘Twilight Struggle’ noteikumu grāmata nešķiet ne brīnišķīga, ne traģiski slikta. Dažbrīd neintuitīvo secību un sasodīti sauso ‘punkts – apakšpunkts’ noteikumu pasniegšanas veido atsver noteikumu beigās atrodamais spēles piemērs ar pāris gājienu izklāstu un patīkams pārsteigums – uz katras kārts atainotā vēsturiskā notikuma apraksts. Tātad – ja vēlaties spēlējot arī mazliet izglītoties, šī spēle var piedāvāt kaut ko arī jums.

Spēles process ir spriedzes pārpilns un patīkami balancēts. Spēlētāji pēc kārtas izspēlē pa kārtij no savas rokas, bet gājiena beigās izvelk jaunas kārtis. Uz katras kārts atrodams gan vēsturisks notikums, gan arī ‘operāciju punkti’ vērtībā no 1 līdz 4. Ja spēlētājs izvēlas aktivizēt notikumu, gluži vienkārši jāveic darbība, kas aprakstīta uz kārts. Operāciju punktus, savukārt, var ieguldīt vienā no vairākiem veidiem – izvietot uz kartes jaunus ietekmes žetonus, mest kauliņu, mēģinot samazināt oponenta ietekmi, vai sponsorēt savu kosmosa izpētes aģentūru un censties iegūt ‘space race’ priekšrocības. Pie tam, ja esat izvēlējies izmantot operāciju punktus uz kārts, kuras vēsturiskais notikums ir labvēlīgs jūsu oponentam, šī darbība aktivizēsies tāpat*, tādēļ nav pamata baidīties, ka palaidīsiet garām visus sev labvēlīgos notikumus tikai tāpēc, ka tos izvilcis jūsu oponents. Fakts, ka abām pusēm labvēlīgo notikumu skaits un spēks ir visai līdzīgs, nodrošina to, ka spēlē abus spēlētājus atbalsta mierinoša ‘man neveicas šajā gājienā, oponentam neveiksies nākamajā’ sajūta.

Fidels apdraud amerikāņu pozīciju Kubā

Lai gan spēli ir iespējams uzvarēt arī iegūstot absolūtu kontroli pār Eiropu un ievilinot savu oponentu kodolkara uzsākšanā, lielākoties gan notikumi, gan militārās operācijas tiek veiktas ar mērķi iegūt pēc iespējas vairāk punktus, kad tiek izspēlētas punktu skaitīšanas kārtis. To, savukārt, var izdarīt ar pēc iespējas lielāku ietekmi kādā no pasaules reģioniem – Eiropā, Āzijā, Vidējos Austrumos, Āfrikā, Centrālamerikā un Dienvidamerikā. Neziņa, kad tiks izspēlētas reģionu punktu skaitīšanas kārtis, liek ar īpašu rūpību sekot līdzi oponenta katrai darbībai, jo, “ja jau viņš tikko sarīkoja apvērsumu Irākā, drīz sekos arī Vidējo Austrumu punktu skaitīšanas kārts”. Katrs gājiens liek sabalansēt savas prioritātes un piespiež spēlētāju žonglēt ar vairākām bumbiņām reizē.

Bet, lai to veiksmīgi izdarītu, gan jāpārzina spēles noteikumi, gan jābūt gatavam katrai no 110 kārtīm**, ko var izspēlēt jūsu oponents, tāpēc šī spēle nav īpaši piemērota iesācējiem. Tomēr, ja izdodas atrast spēles partneri, kas orientējas ‘Twilight Struggle’ apmēram tikpat daudz, cik jūs, spēle var sagādāt lieliskas trīs stundas spriedzes, pārsteigumu, oportūnisma un negantu (vai satriecoši elegantu) shēmu.

* Ja vien punkti nav ieguldīti kosmosa izpētē, bet šādi drīkst izmantot tikai vienu kārti gājienā.

** Aptuveni iegaumēt kārtis nav pārāk sarežģīti, jo kāršu kava spēlē aug pakāpeniski un spēles sākumā Gorbačovu neredzēt.

‘Twilight Struggle’ internetā:
http://boardgamegeek.com/boardgame/12333/twilight-struggle
http://www.ludo.lv/products/product/1120
http://www.gmtgames.com/nnts/main.html

One thought on “Twilight Struggle

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s