Memoir ’44

Memoir '44

Savu Ričarda Borga “Commands and Colours: Ancients” apskatu pabeidzu ar ieteikumu iesācējiem vērsties pie tā paša autora “Memoir ’44”. Lai gan lielāko daļu sakāmā par “BattleLore” spēles mehānismu, kas izmantots abās spēlēs esmu jau pateicis, beidzot pienācis laiks uzmest aci arī Otrā pasaules kara beigām veltītajam “Memoir ’44”, kas no spēlētājiem neprasa akrila plāksnes, papildus kastītes un uzlīmju līmēšanu divu stundu garumā.

Spēles sastāvdaļas - spēles laukums, plastmasas figūriņas, kārtis, metamie kauliņi un citi sīkumi.

Tieši tā – viena no kategorijām, kurā “Memoir ’44” pārspēj “C&C:A”, ir spēles sastāvdaļu kvalitāte. Protams, pašaplīmētiem koka klucīšiem piemīt savs šarms, tomēr varu droši apgalvot, ka tāds piemīt arī plastmasas tankiem un kareivjiem, kas vienkārši atšķirami viens no otra gan pēc krāsas, gan formas. Jāatzīst, ka šādu risinājumu “Memoir ’44” ļauj pielietot ierobežotais vienību veidu skaits – ja spēlētājiem visu laiku būtu jāmēģina atšķirt vieglie kājnieki no leģionāriem, plastmasas zaldātiņi savas priekšrocības zaudētu. Tomēr šī spēle ir izvēlējusies taktisko daudzveidību upurēt ērtību labad un piedāvā klubkrēslu ģenerāļiem tikai trīs vienības – artilēriju, kājniekus un tankus / bruņutransportierus, ko viegli atšķirt vienu no otra arī bez īpašām kastītēm. Tāpat šķiet, ka šis dizaina lēmums, ļaujot nepiestūķēt spēles kasti ar duci dažādu kauliņu, ir devis iespēju kastē iepakot smagāku un kvalitatīvāku spēles laukumu nekā “C&C:A”. Pie tam – ak, prieks! – apdrukātu no abām pusēm, nodrošinot ievērojami elegantākas Normandijas pludmaļu scenāriju izspēles.

Spēles kaste un noteikumu grāmata

Vienkāršība un elegance dominē arī spēles noteikumos. Lai gan saglabājušies spēles pamatmehānismi – “pavēļu kārtis, vienību bīdīšana, metamo kauliņu kaujas” – spēlētāju palīglapas vairs nav “C&C:A” A4 izmēra bukleti ar pusduci tabulām, bet gan saprotamām ikonām ilustrētas kartiņas. Kā jau minēju, dažādo vienību skaita samazināšanās visai dramatiski samazina taktisko daudzveidību – kājnieku uzbrukums vienai Francijas pilsētai būs visai līdzīgs kājnieku uzbrukumam citai Francijas pilsētai. Protams, spēlē ir arī izņēmumi un vienības iespējams dažādot, izmantojot dažādu specvienību simboliņus, tomēr standartscenārijos paredzētā dažādība lielākoties aprobežojas ar “papildus dzīvības punkti” vai arī “var pārvietoties divus lauciņus UN uzbrukt” (tiesa, franču pretošanās kustības noteikumi izmaina spēli visai pamatīgi, tomēr tiek izmantoti visai reti).

Spēle darbībā

Viss šis padara spēli ievērojami pievilcīgāku spēlētājiem, kas nevēlas pārāk iedziļināties un klausīties noteikumus ilgāk par piecpadsmit minūtēm. Elegantāki un gludāki noteikumi un labāks spēles dizains liek man secināt, ka “Memoir ’44” ir labāka spēle. Tomēr jāatzīst, ka “Commands and Colours: Ancients” ir manai sirdij tuvāka (un varbūt būtu tuvāka jūsu sirdīm) divu iemeslu dēļ:

1) Tēma. Ja antīkās pasaules kari un centieni saglabāt kājnieku rindas nesalauztas jums kaut kādu iemeslu dēļ liekas pievilcīgāki par 1944. gada notikumiem, izvēlieties “C&C:A”. Ja Otrais pasaules karš un stratēģiski nozīmīgu pauguru nocietināšana izklausās aizraujošāk – “Memoir ’44”.Galu galā, ja jau spēlēt karu, kāpēc nespēlēt karu tā, kā jums patīk? Abas spēles motivē spēlētājus imitēt taktiskās metodes, kas tika izmantotas attiecīgajos periodos, tādēļ tematiskums visai pamatīgi ietekmē spēles procesu.

2) Sarežģītība. Uzbrukt oponenta flangiem ar vieglo kavalēriju, lai piespiestu viņu novirzīt savus leģionārus, novājinot centru – tas ir tas, ko es sagaidu no kara spēles. Dažādas vienības, ko pielāgot situācijām, dažādas iespējas, ko izmantot, dažādi mainīgie, ko paturēt galvā – “Memoir ’44”, iegūstot vienkāršību, ātrumu un ērtumu, ir atsacījies no šī visa. Tikmēr “C&C:A” sarežģītība un izņēmumu izņēmumi ir gan tā spožums, gan posts.

Spēles pārskats

Memoir ’44 internetā:

http://www.daysofwonder.com/memoir44/en/
http://boardgamegeek.com/boardgame/10630/memoir-44
http://www.ludo.lv/products/product/942 

About these ads

One thought on “Memoir ’44

  1. Pingback: Commands and Colors: Ancients | GALDA SPĒLES

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s