Carcassonne

Kastes ilustrācija

Ņemot nelielu atelpu no visaugstāk vērtēto BoardGameGeek spēļu apskatiem, šonedēļ rakstīšu par galda spēli, kuras pozīcija interneta topos ir mazliet zemāka par spīti pusducim dažādu apbalvojumu, ieskaitot visai nozīmīgo Spiel des Jahres 2001. gadā. ‘Carcassonne’ ir 2-5 spēlētāju spēle, kas kopā ar paplašinājumu “Upe” ir izdota arī latviešu valodā un ir jau pieredzējusi četrus čempionātus, kā arī, ja par tās popularitāti var spriest pēc spēles pieejamības veikalos, ir viena no izplatītākajām galda spēlēm šajā valstī.

Centieni attīstīt Karkasones pilsētu ar tās slavenajiem klosteriem un senajiem nocietinājumiem ir pārveidoti iesācējiem ārkārtīgi piemērotā galda spēlē, kuras visi elementi ir reizē vienkārši un pievilcīgi. Spēles sastāvdaļas ir lielisks piemērs šīm īpašībām – gan katra spēlētāja personīgie sekotāju kauliņi (pazīstami kā ‘meeples’), gan tie 72 lauciņi, no kuriem tiks būvēta pilsēta, ir glīti un ērti pārskatāmi. Veiksmīgi izmantotie krāsu kontrasti (baltie ceļi un brūnie cietokšņi uz zaļajām pļavām) ļauj spēlētājiem pievērsties spēles procesam, nepavadot laiku mēģinājumos atšifrēt, kas tieši ir attēlots uz spēles lauciņa. Arī spēles kaste (‘Prāta Spēļu’ izdevumā) ir brīnišķīgi funkcionāla, atvēlot vietu visām spēles sastāvdaļām un garantējot, ka pat pēc pamatīgas kratīšanās, spēli pārvedot, visas detaļas joprojām būs savās vietās.

Kastes iekšpuse un punktu skaitīšanas laukums

Tomēr ‘Carcassonne’ dizainam ir arī savi trūkumi. Pirmkārt, punktu skaitīšanas laukums šķiet nevajadzīgi liels un nepārskatāms. Lai gan mēģinājums pielāgot tā noformējumu pārējai spēlei ir atzīstams, savītā punktu skala un dažādie lauciņu izmēri ir gluži vienkārši neērti. Otrkārt (un šis trūkums spēļu dizainā sastopams ārkārtīgi bieži), starp spēlētāju kauliņu krāsām ir gan tumši zilā, gan tumši zaļā, kas, spēlējot puskrēslā, kļūst neatšķirami. Protams, šo trūkumu ir vienkārši apiet, spēlējot lieliski apgaismotā telpā vai izvēloties vieglāk atšķiramas krāsas, tomēr – tā ir un paliek problēma spēles dizainā.

Spēles procesam piemīt tās pašas īpašības, kas spēles noformējumam un tās noteikumiem – vienkāršība un ērtība. Katrs spēlētājs savā gājienā izvelk vienu no spēles lauciņiem/, novieto to uz spēles laukuma tā, lai tas pieskaras vismaz vienam jau iepriekš novietotam lauciņam, neradot topogrāfiskas muļķības, un izvēlas, vai novietot uz jaunuzliktā lauciņa savu sekotāju, padarot to par bruņinieku, zagli, mūku vai fermeri (attiecīgi novietojot cietoksnī, uz ceļa, klosterī vai pļavā). Katrs spēlētājs cenšas attīstīt saviem sekotājiem piederošos veidojumus nākamajos gājienos, tiem pievienojot jaunus lauciņus, reizē mēģinot arī ieriebt savam pretiniekam, sabotējot vai piesavinoties viņa darba augļus.

Spēles lauciņi un spēlētāju sekotāji ('meeples!')

Šī vienkāršība apvienojumā ar spēles nejaušības elementu (spēlētājs nezina, kādu lauciņu izvilks nākamajā gājienā) kļūst par pamatu lērumam lēmumu – spēlēt agresīvi vai miermīlīgi; riskēt vai neriskēt, attīstot cietoksni, kad lielākā daļa cietokšņa lauciņu jau izvilkti un izspēlēti; ieguldīt visus savus sekotājus spēles sākumā un censties tos atgūt, noslēdzot savus klosterus un ceļus, vai arī taupīt pārīti īpaši neatvairāmām situācijām, kas var arī nepienākt.

Tomēr, iegādājoties ‘Carcassonne’, ir jāņem vērā, ka spēle ir lielā mērā balstīta uz regulētu nejaušību – visiem spēlētājiem ir zināma varbūtība (ja tie ir iegaumējuši spēles kauliņu krājumu vai izmanto to sarakstu) izvilkt sev nepieciešamo lauciņu, tomēr, kā jau rakstīju par citām spēlēm, pat vissmalkāko stratēģiju var sagandēt neveiksmju sērija. Šis trūkums ir mazāk jūtams divu spēlētāju spēlē, jo katrs spēlētājs izvelk pusi, nevis trešdaļu / ceturtdaļu / piektdaļu no pieejamajiem 72 lauciņiem, ievērojami samazinot sajūtu, ka esi likteņa varā.

'Carcassonne' laukums spēles beigās

Ņemot vērā spēles lauciņu lielo skaitu, katra spēle būs citāda. Diemžēl to nevar teikt par sajūtām, spēlējot ‘Carcassonne’, tādēļ prieks, spēli pārspēlējot, nav tik liels, cik gribētos (tas nav traucējis man un Lainei izspēlēt piecas – sešas partijas dienā). Šī problēma, savukārt, nav neatrisināma, jo spēlei ir ap divdesmit dažāda izmēra paplašinājumu, kas katrs cenšas atsvaidzināt šo tik vienkāršo spēli.

Tātad, ja esat iesācējs galda spēļu pasaulē vai arī vēlaties spēli, ko pāris reizes izdosies izspēlēt gandrīz jebkurā kompānijā, ‘Carcassonne’ ir spēle jums.

‘Carcassonne’ internetā:
http://www.prataspeles.lv/EngineForm.aspx?Games&LV&Game&7
http://www.ludo.lv/products/product/15
http://boardgamegeek.com/boardgame/822/carcassonne

About these ads

2 thoughts on “Carcassonne

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s